Tyresö den 22 september 2012.
Så var det då dags att fixa till min hemkomna Yamaha XT600E av årsmodell 2002. Den fick en avgasventil svetsad i Kurgan, i Ryska Sibirien, av Alexander och Pavel. Ventilen kördes sedan i dryga 5.000 kilometer med oroväckande ökande tickljud. Den höll, och hade säkert hållit hela resan om jag kunnat fortsätta som planerat. Det är det som räknas, eller hur…
Det var dåligt med härdningen i ventilskaftet och även justerskruven blev mjuk av svetsningen…
Nu ska alltså ventilen bytas mot en ny. Jag köpte två avgasventiler, två ventilstyrningar och fyra ventiltätningar för att så att säga vara på säkra sidan. Ska man fixa till toppen så är det väl bäst att vara noggrann, eller hur. Toppen åker med mig till Pelganders Motorslip i Örebro. Dom har gjort några motorjobb åt mig förut och jag har stort förtroende för deras insatser. Efter några dagar så meddelar dom mig att den andra avgasventilen också är defekt, den är krokig. Ja, ja, så kan det alltså vara. Tur jag köpte två.
Inte konstigt att det tickade, eller hur…
Här syns skillnaden mellan dom svetsade och tillslipade detaljerna jämfört med den, i och för sig, krokiga ventilen och dess justerskruv…
Nu börjar jag bli orolig. Har förra ägaren varit inne i motorn? Vet inte riktigt vad han har gjort eller inte gjort men helt klart är att han har noll förtroende från min sida. Pelgander planar toppen en tiondels millimeter. Jag börjar få svårt att sova. Har ventilerna möjligen slagit i kolven? Nu börjar jag fundera på om jag ska kontrollera spelet mellan ventilerna och kolven. Kollar kolven visuellt men ser ingen skada och får för mig att jag kanske ska ta bort sotet på den. Rådfrågar några motorkunniga vänner om hur jag ska gå tillväga varpå en säger åt mig att nonchalera latmasken och ta bort cylindern och kolla kolvringsspår och sota kolven ordentligt och samtidigt kan jag inspektera hela kolven. Ja, ja, nervös som jag är så lyfter jag av cylindern och när jag ska ta loss kolven så händer sådant som bara händer mig, den ena av dom där jävla kolvbults låsringarna trillar ner i motorn där kamkedjan går. Vad trött jag blir! Till Biltema och köpa två olika magnetverktyg för att försöka fiska upp den. Dom är dock för stora så jag kommer inte ner med dom. Nu blir morgondagen lite jakt på mindre magneter av teleskoptyp och gärna några som inte är så jättestarka i magneten. Låsringen är tunn och oerhört lätt så jag vill inte att allt annat som finns där nere ska dra magneten till sig istället för att magneten drar till sig låsringen…