Omsk den 24 juni 2011, klockan är 00:25 GMT +6 (tror jag…)
Det skall alltså vara juldagen om 6 månader, inte julafton. 😉
Datorn har svensk tid och det skiter jag i och ändra. Här vet man ju aldrig vad tiden är. Funderar på att kasta klockan och gå över till ungdomsstilen, man tyckte det fanns tid över allt. Klocka var bara ett konstigt påfund. Efter lite mognad så vart det mycket lättare att, till exempel, komma i tid till jobbet om man skaffade sig en klocka. Fast i ärlighetens namn var det nog inte riktigt min grej, alltså att komma i tid till jobbet, med eller utan klocka. Tror jag försov mig varannan dag ända tills jag vart 22 år. Det var nog i och för sig inte för att jag var med eller utan klocka, det berodde nog mest på att man sprang på pubar var evig kväll. Man vart sliten så att säga…
Sen blir man gift och ska möta hustrun på stan, ja då behöver man inte heller klockan. Hon (min X-hustru) var inte något vidare med tider. Fast det fanns ju andra kvalifikationer. Jävlar vad jag svor ibland när man väntat en timme. Hon kom men helt omedveten om tiden…
Hon kanske inte hade klocka?! Det har jag faktiskt aldrig tänkt på.
Hur som, ni ser att jag bytt adress!? Hojen går tyst och fint. Är någon med på en vadslagning? 100 spänn på att den går som den ska, vad gäller ventilen, till Hua-Hin i Thailand. Någon som sätter emot?
Däremot är förgasarn lika tilltäppt fortfarande. Tja, jag får nog försöka fixa det på något listigt sätt. Orkar inte plocka ner hela hojen igen. Tror jag ska försöka få tag i ett tunt rör, till exempel ett sugrör, och försöka suga upp guckan från slang sidan så att säga. Alltså min filosofi eller meditations teori är att det är stopp i tillförseln av bensin. Flotören behöver aldrig stänga och gör det heller aldrig när jag kör med lite varv. Startar jag från stillastående, på tomgång, och axar så har jag inga problem att komma upp i 6.000 varv per minut, för då räcker den bensinen som finns i flotörhuset. Påfyllningen under tomgång är större än förbrukningen. Men, stort men, ska jag köra om någonting från min marsch fart på 90-100 kilometer i timmen, vilket är c:a 4.000 varv per minut, och gasar på då börjar den axa för att sedan rycka och dö. Går jag ner på 4.000 varv igen då börjar den bli stabil och lunkar snällt på. Någonting gör att den inte tycker om 4.200 varv!!! Tror att jag då åker på samma mängd soppa som den hinner fylla på med och att axelerationen ökar förbrukningen så det inte räcker till den. Tänkte på tändelektroniken ett tag men den har ju ingen aning om vilken växel jag har, alltså kan jag utesluta den. Alexander och jag kollade flotörnivån men han var motståndare till att ta loss flotören när inte han inte fick loss stiftet som håller flotören. Där sitter säkert felet, Biltemas fel…
Nä nu är det 01:00! Time to sleep…
Inga bilder, snopet va…
Tjena Danne!
Nu blev du allt snopen va…ryktet har spridit sig även till oss (ditt x hit på grillat igår) att du bloggar om en riktig äventyrsresa…har läst igenom hela bloggen och beundrar dit mod att ge sig iväg på en sådan ”tur”…mycket trevlig läsning…och vi följer gärna med hela vägen…kör försiktigt och hoppas hojen håller i fortsättningen…Lempa o Monkan.
Tjena Lempa!
Trevligt att ni hänger med på resan. Vi får se hur den utvecklas… 😉
Det funkar med tre ord ryska, vi får se om jag klarar mig lika bra i Kina. Kinesiska kan jag inte ett enda ord. Men jag får hårdplugga dom första dagarna för jag tror att det blir en långsam resa genom Kina. Lite mer spännande…
Hur säker är du på att det är bräslefiltret, som är boven i dramat?
Kan det inte vara din nya plasttank, som har släppt ifrån sig massa skit?
Finns det ett bra flöde från tank till förgasare?
Har du provat att blåsa tryckluft in i flotörhuset?
Håll fullt spjäll och blås en stund. Det kan vara värt att prova om det inte är stoppet sitter högre upp.
Kolla att inte tankventilationen inte är tilltäppt.
Det var att för i dag.
Krippa
Tjena Krister!
Ja, i bensinkranarna sitter riktigt fina filter. Och när vi ryckte bort slangarna, jag och Alexander, så sprutade det soppa. Inget fel där. Men det du säger om att prova att blåsa i tilloppet till flotörhuset låter bra, det ska testas. Tankventilationen var det första jag kollade. Tog bort tanklocket.
Jag återkommer i ärendet…