Vi vaknade vid 9-tiden på färjan till Tallin vilket resulterade i en stadig frukost. Sedan var det dags att börja på den dagliga klädseln. Mycket att sätta på sig och det blir varmt som bara den. När vi rullade av färjan fick vi blåsa alkotest och det gjorde vi utan problem.
Ett tappert gäng som ville ta avsked av Bjarne och mig…
Vi åkte sedan till Narva där gränsövergången till Ryssland är. Det är en jäkla procedur att ta sig in i Ryssland. Undrar om det gått bättre om vi kastat passen?! 😉
Sista utposten. Man kommer att sakna den Svenska flaggan…
Efter flera timmar i solen fullt påklädda så kändes det som man var i ett våtvarmt omslag helt och hållet. Bjarne hade en blyertspenna och fyllde i både sitt ”arrivel-kort” och ”tullhandlingen” för motorcykeln. Det vart inte godkänt. Damen i luckan suckade tungt och gav Bjarne en kulspetspenna så han kunde göra om handlingarna. Tror hans stubin tog slut då… 😉
I stressen glömde Bjarne dojorna hemma. Nu mer har han ett par röda badtofflor att gå runt i…
Tänk vad avkopplande det kan vara att lämna det mesta hemma…
Till slut efter åtta sorger och bedrövelser så fick vi äntligen köra in i Ryssland. Vägen kantades efter ett tag av dom i Sverige så populära jättebjörnlokerna i flera mil. Inte nog med att dom växte efter vägen det fanns hela fält av dom dessutom. Undrar om dom var odlade för något ändamål. Efter lite småvägs åka så kom vi till Gattjina där vi avslutade dagen genom att söka efter ett billigt hotell. Inte lätt. Verkar vara något evenemang i stan så dom billiga hotellen var fullpackade. Vi fick lyxa till det med ett som robbade oss på 4.200 rubel. Dyrt, c:a 850 surt förvärvade kronor. Sedan spelar klockan oss som vanligt spratt. Våran svenska tid var vid incheckningen 20:30 men den faktiska tiden visade sig vara 2 timmar plus.
Vägen till Narva försvinner i en återvändsgata. Vart tog vägen vägen? Fast vi åker inte på en åker…
Mycket pappers arbete för att komma in i Ryssland, tullhandlingar och även personhandlingar…
Inga människobarn i sikte. Mycket storkar och dom verkade ha slutat med mänskliga leveranser och skötte sina egna barnkullar…
Min hoj verkar ha följande problem. Går bra på tongång och upp till en kvarts gas sedan börjar den spotta och fräsa. När jag pumpar förbi halv gas så får den lite fart igen. Fullgas verkar gå OK men vid 5.000 varv sten dör motorn. Det sista är nog TCI-boxen och dom tidigare felen är nog förgasarjusteringar. Förgasar justeringarna verkar dessutom flytta på sig då och då. Alltså, ibland går den inte bra på fullgas. Skumt är det men allt över 5.000 varv tror jag stenhårt på TCI-boxen. 5.000 varv är 120 kilometer i timmen så det är inte så intressant, viktigare är dom lägre varvtalen. Kan jag ha något skräp som åker runt mellan några olika munstycken eller vad är det som händer? Någon som kan ge mig en vink…
Bra ställe, här får man kaffe på sängen…
Bilden får tala för sig själv…
Man kanske ska importera ett par loker till Sverige… 😉
Röda badtofflor, jag ser det framför mig… Ha ha ha!