Allting sker som vanligt i sista minuten…

Ulaanbaatar den 25 juli 2011, kl 17:30. GMT +8.

Dagen har varit händelserik. Jag vågade inte lita på Chun Jee Shipping Co så jag stegade tillbaka till DHL. Det var givande, för dom sa nej. Men tillägger att dom har en systerorganisation på 7:de våningen som tar hand om så stora saker. Dom heter Global Forwarding. Jag stegar fram till hissen och trycker upp mig på 7:de våningen där det sitter ett gäng tjejer i ett rum. Dom börjar som överallt att fnittra när man kommer in, blyga för sin engelska. Men en av dom talar faktiskt så pass bra att man kan föra en dialog i ärendet. Hennes namn är Ninjin, förnamnet alltså. Jag utelämnar efternamnet även om det skulle se roligare ut. Jag får hur som helst reda på en firma som gör trälådor för transport av motorcyklar. Kostnaden för en trälåda är, oavsett motorcykelns dimensioner, 200 €. Det tycker jag är ett rimligt pris. Det är virke och arbetstid samt om jag har förstått det rätt även uppsäkringen av motorcykeln i lådan. Sedan talar vi lite om pappersexercisen som ska gås igenom. Hon vill ha kopior på alla mina motorcykelpapper samt mitt pass men jag ska först få en prislapp på transporten i kväll via e-post. Spännande…

När jag går ut från DHL så SMS:ar jag lådtillverkarens namn och telefonnummer till Chun Jee Shippings kontaktperson här i UB, den kvinnan heter Tsegy. Efter att ha gått in och ätit så ringer jag Tsegy och pratar lite runt det hela. Säger till henne att lådtillverkarna är mongoler och att det nog är bäst att hon ringer och talar med dom om hur förfarandet ska gå till. Ska jag köra dit motorcykeln och dom tömmer den på olja och bensin eller ska jag tömma den på oljan och bensinen och dom hämtar den i garaget på hotellet?! Behöver jag vara med vid paketeringen, det låter som det är proffs vi har att göra med. Jag kanske inte behöver vara med. Fast jag vill nog vara kvar tills den står paketerad och klar för transport så jag kan se att inget strular. Det medför att jag går och förlänger mitt visum imorgon, eller i alla fall försöker förlänga det. Precis när jag når hotellet så ringer Tsegy och säger att hon vill att jag och motorcykeln kommer till järnvägsstationen imorgon klockan 10:00 för att besiktigas av Tullmyndigheten. Hon säger också att jag ska ha all dokumentation med mig, vilket jag nog hade förstått själv. Den ska alltså tullas ut på något sätt i morgon. Det närmar sig ett slutdatum, jag har dock inte vågat köpa någon flygbiljett ännu. Skulle vilja flyga här ifrån den 28 juli men det tror jag inte är möjligt.

Tuushin Co har jag inte hört ett ljud från, men som sagt dom var artiga och trevliga och jag fick visitkort av dom. Vad det kan vara värt?!   😉

Om någon annan skulle hamna i samma situation så är lådtillverkarens namn Sibilia och är en hon. Hennes eller hennes mans telefonnummer går att få genom att kontakta mig.

Min underbara Yamaha XT600E – 2002 har följande dimensioner:

Längd 2.295 mm, bredd 865 mm, höjd 1.205 mm och vikten med olja och bensin (15 liter är originaltanken) är 176 kg. Vilket innebär att en tunna olja är betydligt tyngre men hojen är väl lite mer skrymmande…    😉

 

Om Dan Åström

Vem är jag!? Någon som tror sig känna mig!? Alltså jag är född 1952 på Södra BB och växte upp på Bastugatan 21, på Södermalm för att lite senare i livet fortsätta min uppväxt på Sköntorpsvägen 124, i Årsta/Johanneshov med mycket roligt vid och runt föräldrarnas sommarställe i Herrmanstorp/Vega, Handen. Sedan blev det flytt hemifrån och då hamnade jag tillslut i Hammarbyhöjden. Lite senare flytt till Björkhagen som jag lämnade 1988 för ny adress i annan stad...
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *