Måndagen den 29 juli 2013 och klockan är 09:00 och jag befinner mig fortfarande i Ulaanbaatar vilket är GMT +8. Jag satt och roade mig med lite siffror från resan. När jag tänker tillbaka till tiden då jag jobbade i sätteriet på SvD att vi gjorde ”sport i siffror”. Det var inte riktigt min grej men det funkade med ledning av redigerarna. Dom jublade inte när jag skulle ha den uppgiften men tillsammans så rodde vi i land det. Jag vet ju knappt hur en fotboll ser ut och mitt intresse låg även då på motorsidan och det är inte riktigt det man hittar på sportsidorna. Fast ett av åren så körd faktiskt svenska endurolandslaget hem lite guldmedaljer och jag fick en chans att framföra min åsikt om att det finns många sporter som har runda saker och också borde bevakas. Det vart en aningen bättre under en period men annars så är väl motorsporten ”smutsig”.
Tillbaka till mina siffror, det är grova siffror så se det inte som en absolut sanning. Till dags dato har jag kört lite mer än 9.000 kilometer vilket har fått mig att tanka ungefär 360 liter bensin, det mesta i Ryssland för cirka 6 kronor litern och resten här i Mongoliet för cirka 8 kronor litern. Men vi hoppar över ekonomin! Eftersom min motor cykel drar ungerfär 0,4 liter på 10 kilometer efter rengöringen av förgasare och luftfilter. Det hade ni nog redan räknat ut eller hur… 😉
Nu går vi vidare i sifferdjungeln. Bensin väger cirka 0,8 kilogram per liter, beroende på vilken bensinkvalitet man använder men här kör jag med standardbensin och siffror. Det är ingen doktorsavhandling. Alltså tillbaka till siffrorna. Jag har konsumerat 288 kilogram bensin och motorn tycker om en blandning av luft och bensin som ligger runt 13:1. Det innebär att motorn har pumpat igenom 13 gånger så mycket luftvikt som bensinvikt för att allt ska funka riktigt bra vilket innebär att motorn har pumpat igenom 3.744 kilogram luft och det blir cirka 3.109 kubikmeter frisk luft. Jag har alltså tillsatt lite sotpartiklar i 3.109 kubikmeter ren luft, jag skäms. Där till har jag förbrukat syret i den luften men det tar våra gröna växter hand om och syresätter igen. Vi har ”recycle” på det området och Ryssland har mycket växter som sköter om den saken. Densiteten på luften överlämnar jag till er att räkna fram, allt ska inte serveras på silverfat… 😉
Egentligen skulle jag även presentera hur många varv motorn har snurrat men det blir lite mer komplicerat då det är avhängt med vilken växel jag kört på bland annat. Sägas kan att när motorn snurrar 3.000 varv per minut så gör motorcykeln 80 kilometer i timmen på femmans växle och att 3.500 varv är 90 kilometer i timmen på samma växel, så motorn får gå rättså lugnt över allt utom vid omkörningar… 😉
Det får vara allt runt sifferexercisen, vi hade en budgett också. Vi skulle ha klarat resans ekonomi under 20.000 kronor per person. Det skulle nog ha fungerat om vi kunnat fullfölja resan enligt plan. Nu blir den nog dyrare. Men det återstår att se. Sammanräkning när allt är där det ska.
Tjena Danne. Snöpligt att det tog stopp den här gången också. Själv är jag på campingsemester på Öland. Vi gick en promenad på stranden och där mötte vi Arne (från Karlskoga) med familj. Liten värld.
Tjena Peo!
Ja det är konstigt för ni har väl inte haft kontakt på många år och så pajar släpet och kontakten uppstår igen och då passar ni på att träffas sådär spontant oxå… 😉
Mycket lustigt!
Trevlig semester, vi hörs
DanneÅ
Tja! Om du bokar transsibiriska järnvägen hem, så får du nog visum för tiden resan tar.
Lär ju vara trevligt.
Lycka till
Det vore ballt. Kunde dela kupé med en Yamaha XT600… 😉