Som jag skrev i förra inlägget så var jag förbi Motormännen och fick ”gråta” av mig mot en person där. Kändes lite bättre när jag lämnade butiken vid Fridhemsplan.
Efter några dagar får jag från kontaktpersonen hos Motormännen en kontakt i deras kinesiska motsvarighet, AA China. Jag skriver i korta ordalag hela min reseberättelse och med slutet även det konstanta och egentliga problemet att man håller min motorcykel som ”gisslan” i Beijing. Han blev väldigt engagerad i situationen och delegerade problemet till en av dom anställda som ”bara” skulle ta sig an mitt problem. Fantastiskt, helt oerhört fantastiskt vad en kontakt kan skapa möjligheter. Nu har jag tillsammans med den kinesiska kontakten Vivien Wen börjat nysta i problematiken med dokument som ska till för att få loss motorcykeln och det börjar kännas lite strukturerat och hoppfullt.
Som vanligt alltså, den som lever får se…
Uj uj uj!
Vi tog oss genom Ryssland med en gammal postlastbil, FL614 fran 1989, lastad med vart bohag. Vi skulle”bara” transitera genom den gamla sovjetstaten for att landa i just Mongoliet. Efter tre natter vid finsk/ryska gransen hade vi fatt deponera ca 4.200 euro som sakerhet ifall vi fick for oss att salja av vart ”gamla skrot” i supermakten med de usla vagarna. Vi angav vart vi skulle lamna landet for att de skulle se till att vi fick pengarna tillbaka med avdrag for kommission.
Vid utfarten 12dgr senare sa man att vi var tvungna attvanda oss till Ulan Ude, 250km tillbaka, vilket var omojligt eftersom vara visum var inne pa sista dagen osv. Vid telefonkontakt m UU sager de att de maste fa order ifran Moskva och att vi inte troligt skulle se ngr pengar i ar iaf.
Vi klarade oss bra langs vagen men rakade alltsa ut for tjuvar och banditer i sjalva myndigheten!
Ja, det ar fascinerande att vara ute och fara…
Lycka till igen, Magnus
Tjena Magnus!
Menar du att dom lyckades sno er på 4.200 €! För djävligt men det klart dom såg att ni var i tidsnöd. Listigt sätt att råna folk på…
Har ni gett upp pengarna eller håller ni på och stångas med myndigheterna. Man kan ju i alla fall sätta dom i arbete genom att skicka en massa skrivelser som författas medans man är ”lite” upprörd… 😉
Har ni kommit till rätta? Hur är temperaturen nu i slutet på november? Har det kommit snö eller är det bara kallt?
Ha det bra så kanske vi ses i juni eller juli 2012.
DanneA
Imorgon drar frugan mot Ulan Ude for att pa mandag inkassera vara pengar. Fan trot, skulle jag vilja saga men man vill ju hoppas och tro att rattvisan skall segra.
Om mojligt, vill du att jag tittar till MC-ladan?
Om du gor resan tillbaka maste du val bara halsa pa motorcykeldoktorn som hjalpte dig, annars kan du val forsoka hitta lite alternativa rutter. Kanske ta genvagen och fara vasterut i Mongoliet och snedda upp till ”Sovjet” den vagen o.s.v.
Det senaste:
Ecy ar pa vag till Ryssland nu, det kom ett expressbrev darifran igar. Det var fem punkter de ville ha uppfyllda, det mesta hade vi koll pa eftersom det var vara dokument ifran resan. MEN, en grej saknade vi: En stampel med hennes namn pa, jag vet inte om det ar for att hon ska stampla pa nagot papper nar hon kommer fram eller…
Ryssarna ar uppenbarligen STAMPELTOKIGA! Man drommer mardrommar om ryssar som kommer springande efter en och skriker ”Stamp! Stamp!”
Trevlig helg, Magnus
Tjena Magnus!
Ja, jag förstår vad du menar med stämpeltokiga. Man kanske skulle ha några med sig när man åker i Ryssland. Undrar hur dom skulle reagera när man har deras tulldokument och tar upp en egen stämpel och slår dit några egna slag med den. 😉
Hur har det gått? Har ni fått tillbaka pengar utan allt för mycket trassel. Visst är det spännande att resa.
Min Yamaha ska nog finnas någonstans i Ulaanbaatar. Tror Tsegy har den hemma i sitt garage om jag förstått henne rätt. Jag har dock kastat ur mig förfrågan om flygbiljett för motorcykeln hos både Tsegy och DHL. Inga slutgiltiga priser ännu men det ser ut att stanna runt 15.000 kronor. Kanske något billigare än att flyga dit och köra hem den… 😉
Ha det bra
DanneÅ