Är man slö får man långa dagar = långt liv?!

Ulaanbaatar den 16 juli 2011, kl 18:30. GMT +8.

Först får jag nog ta tillbaka det där med att Mongoliet är landet för att etablera hjulupphängningsföretag. Idag tyckte jag att en promenad åt andra hållet skulle kunna vara givande. Jag går kanske 400 meter så är det en marknad för både nya och begagnade bil- och motorcykeldelar. En massa småbutiker som säljer och servar allt. Roligt att vandra runt och se vad och hur dom gör. Där fixade dom stötdämpare alá minut kan man nog säga. Bilar kommer in och hänger i ena hörnet, något har pajat i det hörnet på bilen. Genast sätter dom igång och skruvar ner hjul och annat för att lyfta bort stötdämparen. Verktyg står nästan utanför varje ”butik” för att komprimera fjädrar. Fantastiskt! Billiga verktyg har dom också. Riktigt bra mejslar med genomgående klinga så det går att använda hammaren och slå på dom. 2.000 tugrik, hela 10 kronor. Och självklart finns det saker för att laga punka i punkans hemland.

Här finns det grejer för oss killar! Kul att gå och kika på sakerna…

Med sakerna här kan man nog bygga rättså många fordon plus att det finns massor av olika verktyg…   😉Lite hojprylar, IKEA för killar…     😉

Se vad jag fyndade för 7:50! Tror inte ens att jag skulle få en lapp hemma i Sverige för det priset. Men man måste självklart ha varit här för att förstå att detta är en vara som dom nog säljer flera miljoner av varje år.   😉

För nästa års punka…   😉

I övrigt har dagen bara rullat på, slöar gör jag. Klockan nio i morse, jag hade precis klivit ur duschen, så knackar det på hotellrumsdörren. Jag hade brallorna på och öppnar, där står en tjej och säger varsågod och ger mig ett fat med en tepåse, två kokta ägg och två chokladkakor. Frukost med andra ord! Jag har bott här rätt många nätter utan frukost så jag frågar henne om det verkligen är till mig. Hon svarar ja. Jag tackar och går in och sätter på vattenkokaren och får alltså en frukost på rummet. Härligt, apelsin juice hade jag köpt själv igår så det fanns också. Sedan var jag och hämtade tvätten så nu är allt utom hojkläderna, ytterhöljet om jag ska förklara närmare, rent. Det var dyrt, hon ryckte mig på 50 kronor, fy och usch!!!    😉

Jag gick dit och tog bussen hem, tror det är cirka 5 kilometer. Bra med lite motion när man känner sig slö. Det är bara det att i ett land med öken så är dagarna soliga och väldigt varma. Nätterna ligger jag under täcke.

Drick fem och du får den sjätte så vi kan vara säkra på att du inte minns någonting från kvällen. Det är ”happy hour” det…   😉

Lördag kväll! Jag köpte två mörka öl och tillverkade i vanlig ordning mitt ölglas av en PET-flaska. Här ska inte tappas något minne…   🙂

Idag skickade jag förfrågan på epost till tre stycken av fraktfirmorna som jag fick adress och telefonnummer till. Jag sökte på alla fem och hittade tre på InterNet, dom fick en förfrågan på transport av en Yamaha XT600E med alla data på höjd, längd och bredd samt vikt. Får se om dom svarar. Tyckte det var enklare än att springa runt på måndag, staden är stor och svår att hitta i. Och jag vill nog få det här överstökat så fort som möjligt. Börjar ledsna på Mongoliet, svårt att göra sig förstådd. När jag skriver att jag pratar med någon så är det så att jag kan nog prata svenska, fast det gör jag ju inte så klart, och dom svarar så klart på mongoliska. Men har vi bara löst vad samtalet handlar om så blir det konstigt nog hyfsad förståelse från båda håll. Men man frågar inte efter skruvar eller fjädrar direkt, då ska man se sakerna och peka på dom så går det säkert att hitta rätt dimension…   😉

 

Om Dan Åström

Vem är jag!? Någon som tror sig känna mig!? Alltså jag är född 1952 på Södra BB och växte upp på Bastugatan 21, på Södermalm för att lite senare i livet fortsätta min uppväxt på Sköntorpsvägen 124, i Årsta/Johanneshov med mycket roligt vid och runt föräldrarnas sommarställe i Herrmanstorp/Vega, Handen. Sedan blev det flytt hemifrån och då hamnade jag tillslut i Hammarbyhöjden. Lite senare flytt till Björkhagen som jag lämnade 1988 för ny adress i annan stad...
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Är man slö får man långa dagar = långt liv?!

  1. Johan Ö. skriver:

    Hej Danne .

    Trist att inte handelskammaren kunde ställa upp med en Carnet . En ATA carnet är mycke riktigt till för utställningar men även för verktyg , yrkesutrustningar så dom borde inte ha sagt nej. Som jag ser det har du ytterligare en möjlighet . Det är en sk. TIR Carnet . Möjligen om du kan lyssna med någon av det transportörer du kontaktat och höra om de kan ordna fram en sådan till dig . Är kanske tveksamt men är värt att fråga . Alternativt om du köper en frakt till Norra Thailand. Kan nog vara billigare än till Sverige. Du skulle du kunna rulla in i Hua Hin i triumf med din båge. Kina finns ju kvar för framtida resor .

    Lycka till

    Johan

    • Dan Åström skriver:

      Tjena Johan!
      Trist är bara förnamnet. Men jag tror att skickar jag hojen till Thailand så åker jag på en massa inportkostnader, kör jag in den så slipper jag dom under en överskådlig tid i alla fall. Dessutom så var resan så här långt rättså trevlig för att göra en enkel sammanfattning. Kan tänka mig att göra den igen med sjyst ventil och rätt dokumentation för att korsa länderna. Är det någon form av carnet så skulle jag kunna ha den för alla länder utom Thailand. Jag tänker ju försöka behålla hojen där. Vad jag förstår så är det betydligt mindre problem om man kan visa ett carnet-dokument vid varje gränsstation, eller har jag fel?!
      Det är ingen prestation att åka motorcykel, det tar möjligen tid och den sträckan jag åkte kändes lite grann i ryggen och armarna, eller rättare sagt i händerna (viberationerna). Sedan vart det lite träsmak i häcken oxå. Men det var som sagt intressant och givande på många sätt.
      Do it one more time Sam! Det blir nog min paroll…
      Vi hörs
      DanneÅ

      • Johan Ö. skriver:

        Ok .
        Om du har möjlighet så spänn fast hojen på en pall så slipper transportföretaget hantera en rullande hoj. Minskar i alla fall skaderisken då det säkerligen blir ett par-tre omlastningar på vägen. Sedan kan det hända att de kommer att ha en åsikt om att du har bensin i tanken som du skall kanske fundera på om du inte skall tömma, samt köra ut all bensin ur förgasare och bensinslangar samt ångor ur tanken .

        Om du får problem med tullen när den kommer hem så hör av dig så kanske jag kan hjälpa till via mina kontakter där.

        Bästa Hälsningar

        Johan

        • Dan Åström skriver:

          Tjena Johan!
          Tänkte på bensinen redan när jag närmade mig Ulaanbaatar. Har kanske 5 liter i tanken. Det kan någon få av mig.
          Att den spänns fast i något och flyttas med pallvagn eller truck tycker jag nog är en självklarhet. Helst skulle jag vilja ha den i en låda av något slag. Lådan behöver inte vara heltäckande men som en ram runt den.
          När jag har transportören klar för mig kan man ta upp diskutionen om det. DHL skulle tydligen ställa den på pall och sätta en papp-kartong över den. Men det var flyggods. Det blir ju minimalt med omlastningar, högst två skulle jag gissa på.
          Tackar för erbjudandet med tull-hjälp…
          Vi hörs
          DanneÅ

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *