Jag är en orolig själ, alltså ville jag försäkra mig om att ventilerna inte krockar med kolven. Det blev inköp av modellera och WD40. Modelleran bakades ut och lades sedan på kolven med en dos WD40 på. Sedan monterades hela härligheten ovanpå, alltså topp och ventilmekanism. Ventilerna justerades.
Man kan ana insugsventilens avtryck till höger i modelleran…
Nu fick jag göra en insats och veva runt motorn två varv med hylsnyckel. Så, nu till sanningens minut. Nedmontering av allt igen. Det visade sig att ventilerna knappt nuddat modelleran. Så skönt att vara säker på att allt är som det ska.
Modelleran lagd åt sidan (nere till höger på bilden… ;.) )
Så, nu kan jag avsluta året i garaget. Det är tätat lite här och där och nu täcker jag över det sista med en trasa som jag binder runt cylindern. Kära vän, vi ses i vår…
Fram med nya packningar och Locktite för den slutgiltiga hopsättningen. Det var min sista dag i garaget för i år. Nu ska jag till Karlskoga och jobba min sista arbetsvecka. Sedan blir det hem och stänga packningen och på måndagen den 29 oktober blir det resa till hjärterdam och mina studier av thailändska språket och kulturen på universitetet i Bangkok. Skönt, mycket skönt. Men tyvärr så lyckades jag inte undvika att använda isskrapan, två gånger fick jag nöta på den med kalla händer som resultat.
Här är ”walk-over” i garaget. Fast nu får man nog byta namn på honom.
Lite renare och snyggare. Omsmorda rullar för kedjan och annat oxå. Nytt fett lite över allt. Sliten men som ny… 😉
Ja, man kan inte lyckas med allt… 😉